Saturday, February 27, 2010

suatu petang di chicken rice shop

(excerpt dari blog lamaku)
-------------------------------------------------------------------------------------

uh..



waktu rehat sepertinya biasa aku turun

jaranglah aku turun dan biasa kalau turun aku keseorangan saja

tak rasa ingin berteman sebab bagi aku waktu makan adalah waktu privasi

senang saja aku makan seorang diri sambil mengelamun

kalau makan berdua atau bertiga atau ramai ramai

nanti bisinglah

paling tak suka bising sewaktu makan

hilang rasa nanti

...........................................................................

aku drive ke kb mall

iya iya

chicken rice shop

aku suka makan di sana

entah

taklah sedap sangat

tapi tak ramai orang di sana

kalau kfc mcdonalds

jenuh menunggu beratur nak beli

buang masa saja

sedang aku asyik makan makan

terlihat pula satu pasangan kekasih

bukan penting sangat tapi ada yang menarik perhatian ku pula

yang lelakinya

wah wah

rambut punk lah

yang perempuan pula bertudung sopan

eh eh

sepertinya tak kena pula pasangan sebegini

apa yang si perempuan lihat pada lelaki sebegitu ya?.

dan kenapa rambutnya di cacakkan sebegitu rupa?

cantikkah?

eeeeeeeee.

macam red indian

tapi kalau red indian tak apalah pula

padan dengan tak berbaju bertattoo dan pakai seluar kulit haiwan

ini orang melayu kita

hidung pesek kulit hitam tapi rambut macam orang asli amerika

apa kata orang tua si perempuan kalau melihat anaknya berjalan jalan

berpimpin tangan dengan lelaki sebegitu

iya iya aku tahu

taklah boleh menilai siapa siapa dari pandangan luaran saja

tapi kalau begitu lagaknya si lelaki

apa boleh di bawa pulang di kenalkan pada orang tua?

nanti sia sia kena parang dek si ayah

entahlah

aku tak nampak apa relevannya buat rambut sebegitu

bukan cantik dan tentu di pandang tak baik

kitakan orang melayu

kaya ada dan budi bahasa

kenapa ya di tiru orang barat yang tiada tamadun?

malah di bangga bangga lagi

skinheads?

makan sampah boleh di banggakah?

melepak merewang sana sini

bukan mengata semua skinheads jahat

tapi kebanyakkan mereka

iyalah

punk dan skinheads

sebut saja pun dah timbul imej negatif dalam fikiran

ku lihat si perempuan macam tak malu saja berjalan dengan lelaki sebegitu

bangga lagilah ada

kasihan aku lihat

aku tengok ada satu famili yang makan di depan ku

si ayah dan ibu tergeleng geleng kepala melihat pasangan dua orang itu

aku diam

tak tahu

apa sebab apa musabab

dan malas aku untuk memikirkan untuk orang lain

asal saja aku tidak begitu

ku sambung makan

tapi kesal juga dalam hati

patutlah orang mencebik kata

perempuan pakai tudung sekarang ini

melampau murahnya

macam tiada harga

tudung di pakai tak langsung mencegah dari buat dosa

tudung cuma jadi hiasan

cuma jadi pakaian

bukan atas tuntutan agama

pakai tudung lurah dada terlihat

pakai tudung baju ketat macam seluar jeans rock uuuu

seluar ketat macam nak terbelah dua punggung

di tangan semua gelang ada

macam orang iban dari pedalaman sarawak

yang lelaki semua jari ada cincin

macam tok bomoh

kat leher rantai entah apa apa semua nak di sangkutnya

kepala tengkorak pun di fikirkannya comel

orang memandang di fikir orang kagum

walhal orang meluat tak boleh nak cakap

balik rumah buka saji makan nasi

nak kerja malas sebab kalau kerja tak boleh lagi rambut punk

umur dah tua tapi masih di tanggung keluarga

syukurlah tiada dalam keluargaku sebegitu

kalau lah ada

tentu dah kena parang dek papa

minta di jauhkan aku

dari bertemu jodoh dengan orang sebegitu

tak sanggup aku

No comments:

Post a Comment