Saturday, February 27, 2010

mengomel ngomel

(excerpt dari blog lamaku)
-------------------------------------------------------------------------------------

erm..



sedang aku berfikir fikir di mana hari ini ingin aku pergi untuk makan tengahari

tiba tiba urmila mathondkar masuk ke bilik aku

eh..bukan bukan..

umi..teman aku masuk ke bilik aku

'riss, jom pi makan, HOD sales belanja'

'oh? makan kat mana? kenapa dia belanja lak?'

'ler, banyak songeh pulak, ikut dah la'

maka aku pun ikutlah

dua buah kereta

tujuh orang

kemana hala pula ya nak pergi?

aku sangat malas nak bawa kereta

apa lagi bila panas panas merening sebegini

ikut ikut ikut maka sampailah ke rhong sree

di perkampungan kraftangan kta bharu

oh oh

disini ya

masuk masuk saja

waaah

ramainya orang

mana nak cari tempat duduk ya

lama kami tercegat menunggu

akhirnya dapat juga satu meja

aku pula yang di tugaskan jaga meja

yang lain ramai ramai pergi ambil nasi dan lauk

'cik, tempat ni ada orang ke?'

terkebil kebil aku

'ada ada' perlahan saja aku jawab

adalah sampai dua tiga kali aku di tanya tanya

hairan juga

apa mereka tidak nampak aku duduk tercangak di sana?

apa di fikir aku duduk di situ sekadar mengambil angin ke apa?

oh..

makan nasi ulam pula

aku taklah suka nasi ulam

eh eh apa tu?

besarnya ikan keli goreng

geli tekak aku melihatnya

aku tak boleh makan ikan darat

selepas semuanya sampai

aku pula yang bangun

pergi ambil lauk

apa yang ada?

ayam goreng dan telur dadar saja yang ada

yang dapat aku makan

ikan aku taklah makan

sewaktu makan

aku tunduk saja

tak boleh angkat muka

nanti nampak ikan keli goreng

hilang selera nanti

aku makan diam diam

yang lain bising bising

berbual bual sewaktu makan

nasi penuh mulut masih nak bercakap

malaslah layan

En Azmi HOD menegurku

'eh riss, kenapa tak jamah lauk lain? tak apa tak apa, hari ni saya belanja'

aku tersenyum senyum kambing

'tak apalah cik azmi, saya makan ini pun dah cukup. saya taklah makan banyak'

'ooo, jaga bodi ya'

terdengar suara siapa entah mencelah

kemudian mereka ramai ramai gelak

umi pun gelakkan aku

aku buat muka sepuluh sen

geram aku

ah..

perdulikan

aku makan saja

bila sampai bil aku terkejut juga

RM48

makan tujuh orang

air sirap satu jug

air bandung satu jug

lauk banyak bukan main

ada keli goreng dua tiga ekor ( rasanya dua ekor seorang mereka mereka ini makan, hantu keli ke apa aku pun taklah tahu )

ada ikan patin masak asam

ada gulai ikan

ada tempoyak

ada budu dua mangkuk besar

ada ulam ulaman dua tiga pinggan

RM48 saja?

wah wah

kalau makan sebegini di kuala lumpur

senang senang habis ratus ratus

aku makan taklah habis

bukan kebiasaan aku makan tak habis

sayang rezeki

tapi suasana bising sangat

tambah lagi tempatnya sempit berasak asak

selera taklah hilang tapi kuranglah pula

sesudah makan pergi ke kereta

aduuuhh

panasnya

masuk kereta terus pasang air con maksimum

umi tersengih sengih

kenyang dia tersengihlah

tak mahu lagi aku ikut mereka mereka ini

bukan aku anti sosial

tapi bila waktu makan aku amat senang kalau suasana damai

tak bising

bilalah nak hujan kembali

dah lama tak hujan

masuk ofis air lagi

dingin air con tak sama dingin hujan

laparlah pula

maklumlah tadi makan sedikit saja

bukan kontrol atau apa apa

tak selera sangat

nasib baik ada roti dalam drawer aku

aku tersenyum sendiri mengenangkan perangai aku yang suka beringat

tak pernah tiada roti dalam drawer aku

diam diam aku makan roti dalam bilik

senangnya hati...

No comments:

Post a Comment