Saturday, February 27, 2010

mengomel ngomel

(excerpt dari blog lamaku)
-------------------------------------------------------------------------------------

erm...

membelek belek blogs teman teman di sini aku jadinya..

tertanya tanya

kenapa ya

selalu saja dibicarakan tentang soalnya cinta?

cinta itu ini begitu begini

bohonglah aku kalau aku ini mengatakan aku tak pernah menulis tentang cinta

tapi taklah pula sampai dua tiga entri hanya berkisar tentang cinta

cinta itu universal

dan pandangan tiap tiap seseorang tentu saja lain

ah..

biarlah

...................

semalam aku perang dalam forum

ahaha

berbahas tentang agama

mulanya geram juga atas kebebalan si anu itu untuk menerima kebenaran

sudah jelas terang lagi bersuluh

masih di tanya tanya lagaknya seperti orang buta di malam gelap

kalau bulan itu bulat masakan ada cara lain untuk mengatakannya tiga segi?

tapi aku tidaklah marah

geram cuma sedikit

kesal pun ada

malu lagilah pula

iyalahkan

si anu itu bukan orang bodoh bodoh

terpelajar juga

kan boleh main internet boleh access itu ini

tapi bila cakap tentang soal agama bebalnya mengalahkan sang kelembai

inilah jadinya bila islam hanya sekadar pada nama

bukti sahih sudah aku berikan

siap dengan nas hadith dan sahih

masih lagi tak puas hati

kalau quran bukan rujukan

hadith bukan ikutan

apa lagi perlu di kata ya?

minta lagi bukti?

yeh?

carilah hadith yang di sebut itu

rujuklah balik

ini malas..

semuanya mahu di sediakan di depan muka

dan kalau pun sudah jelas di mata

masih tidak mahu terima

teman teman yang melihat

bolehlah menilai sendiri

siapa yang bermulut longkang

siapa yang hitam hatinya

aku taklah baik seperti wali

ustazah pun bukan

tapi tahu tahu saja aku

bila aku ini berada

di jalan kebenaran atau kesesatan

dan aku

boleh saja terima teguran

andai aku salah tak pula aku malu

untuk mengubah cara aku yang salah

seandainya ada

tapi hairan

tak semua orang begitu

walau dia sendiri tahu dia salah

namun kerana egoistikalnya

di butakan mata dan hati

di tegak kan benang yang basah

dan kemudian

aku dan yang lain

yang tahu berfikir

tersenyum senyum di tepi

melihat si anu

membangga bangga kebodohannya sendiri

betullah kita ini sekarang di akhir zaman

yang jahil pandai berbahas

walau fakta dan sahih tiada

berdebat atas logik fikiran

agama hadis sunnah di campur dengan pemikiran logik mereka

kononnya untuk sesuai dengan peredaran zaman

iyalahkan

zaman nabi dulu manalah ada paip besi

api gas

kereta motor?

maka timbullah akidah akidah dan hukum hakam baru

oh?

apa hukumnya menambah bacaan dalam solat?

batallah solat

apa hukumnya menambah hukum dalam agama?

rosaklah akidah batallah iman

islam itu agama untuk sepanjang zaman

Allah sudah tentukan yang terbaik

dan tentulah Allah sudah mengambil kira

agama terakhhirnya adalah sempurna untuk sepanjang zaman

mula dari Nabi Muhammad S.A.W hingga tibanya akhirat

siapa pula kita untuk menokok tambah agama yang sudah sempurna ini?

dengan alasan supaya ianya sesuai dengan kemajuan dan peredaran zaman

ulama kini di perlekeh dihina di perkotak katikkan

pemimpin yang tidak cukup syarat pula di agung agungkan melebihi segala

quran hanya jadi hiasan di dinding tak lagi di baca

hukum Allah diubah ubah di ketawakan sewenang wenang

kejahilan dan kebatilan ada di mana mana

dosa dan pahala tak lagi boleh di beza

takutlah aku melihat semua ini

apakah aku akan mati dalam dunia sebegini?

apakah akan tergoyah iman ku nanti?

na'uzubillahiminzalik

jauhilah aku dari mungkar dan perdaya syaitan

aku berlindung darinya padamu ya Allah

No comments:

Post a Comment