Saturday, February 27, 2010

mengkarate lipan dikala senja

(excerpt dari blog lamaku)
-------------------------------------------------------------------------------------

ah..

aku ini jarang ya baca akhbar

tapi kalau aku baca

tentu aku baca sampailah habis

hingga iklan pun aku baca satu satu

juga kalau tengok berita di tv

aku cuma tengok 15 minit pertama saja

tentu kerana dalam 15 minit itu saja berita yang sebenarnya

selebihnya?

kemalangan, jenayah,politik,berita luar negara yang tak penting kerana aku dah tengok di internet dan lain lain yang merepek,politik

tadi aku baca apa ya?

rasanya kosmo

aku tertarik pula dengan tajuk drama baru di tv2

dari mata arisa

yeh?

nama aku ek?

ahaha.

hairan juga ramai tak percaya itu nama aku

agaknya nama arisa kurang sinonim dengan rasa kemelayuan

entahlah

aku taklah tahu

kemudian belek belek

iya iya

aku suka baca akhbar dari belakang kemudian ansur ansur ke depan

dari muka sukan dulu barulah sampai berita utama

yeh?

politik tak habis habis ya

kedah dan perak

hairan juga aku

akhbar katanya tak memihak pada mana mana parti

impartial

tapi kandungan beritanya sepertilah berat sebelah

asyik calon bn saja yang keluar berita

buat itu lawat sini jenguk sana

apa calon parti lain tak buat apa apa?

dok nganga tunggu hari mengundi?

tak berkempen?

aku tersenyum sendiri bila

melihat berita

ahli pkr beramai ramai masuk bn

oh?

siap ada gambar lagi tanda sokongan

kenapa ya aku senyum sendiri?

kerana aku pernah lihat di depan mata senario sebegini

di PRU12 dulu

ada kru tv dan akhbar buat liputan seorang calon bn

dan dalam pada itu sempat mewawancara seorang makcik

katanya makcik ini dulu memilih parti pembangkang

tapi sudah berubah arah menyokong bn pula

katanya parti pembangkang tak ada pembaharuan ya

asyik pula di tapuk lama

tiada kemajuan pula

itu ini serbalah tak baik

apa yang peliknya tentang hal ini?

biasalah lompat parti kan?

sedangkan yb yb pun ada lompat parti

inikan pula anak anak bilis orang kebanyakkan

yang melucukan disini

makcik yang mengaku berasal dari parti pembangkang itu

memang orang tahu sangat pula

turun temurun entah sudah berapa keturunan

haramlah tak pernah pangkah parti lain melainkan bn

bila pula dia masuk parti pembangkang?

tak pula dia malu membebel bebel dengan pemberita kononnya sewaktu berada di bawah parti pembangkang

bermacam kemunduran dan kesusahan dia alami

ah..

tak malukah?

tak terasa salahkah?

tak beretika kah?

kalau parti yang di sokongnya itu cukup gagah

menepati segala janji

benar benar berbakti membantu rakyat

apa perlu dia gunakan cara kotor ini?

( aku terfikir juga, takkan makcik separuh umur ini sepandai itu, tentu ada orang yang ajar ya )

dan tuan guru pernah kata

kalau umno boleh berdiri dengan diri sendiri

tanpa perlu gabungan dari parti lain untuk kuat dan untuk menang

tentu pas tak relevan lagi

tuan guru sendiri akan sertai umno

tapi lihat saja realiti sekarang ini

umno bercakaran sesama sendiri

orang kebesaran tuduh menuduh tuding menuding

yang kena tikam di belakang tak sempat mengelak maka jatuhlah tersembam

yang anak bilis ahli kecil kecil terkebil kebil

di suruh sorak mereka sorak

disuruh diam mereka diam

temanku seorang ahli kuat umno

tapi dia sendiri pula mengaku

sudah muak dengan karenah pemimpin yang asyik berbalah tak bersepakat

lalu ku tanya

kenapa tak tukar parti

dia pula tersengih sengih

TST

tahu sama tahu saja

periuk nasi kena di jaga ya

ah...

apa ini autokrasi?

taklah aku tahu mahupun aku perduli

aku ini orang kecil kecil saja

memerhati cumanya di tepi

sekalipun aku bersuara tidak akan pula merubah apa apa

salah cakap nanti ISA

dan aku lebih senanglah diam saja memerhati

nanti pilihanraya

pangkahlah yang mana berkenan

tak perlu bising

bukan tak pernah aku berdebat tentang politik

dengan teman teman

atau siapa siapa

tapi taklah lama

apa perlunya?

sekalipun kebenaran jelas ternyata

sepertinya aku cakapkan tadi

takkan merubah apa apa

aku bukan menteri

bukan orang kebesaran pun

cuma anak bilis saja

dan anak bilis

bila berkumpulanlah baru boleh membuat gelombang

kalau seekor saja

air laut pun tak berolak

iya iya

entri ini tak ada kena mengena langsung dengan tajuknya di atas

cuma aku suka ayat itu

kenapa?

kerana ini entri ku

No comments:

Post a Comment