Saturday, February 27, 2010

masih kisah cuti ku

(excerpt dari blogku dulu)
-------------------------------------------------------------------------------------------------

ya ya..

hari ini hari cuti lah

berkulat pula rasanya asyik duduk di rumah saja

jadi bila mak saudara mengajakku pergi jalan jalan

cepat cepat aku iyakan tanda setuju ingin mengikut

dan dia ke rumah seorang saudaranya

katanya...

oh?

pakcik dan makcik itu sangatlah tua

rasanya dalam 80an saja

jalan dalam rumah pun mengesot ngesot saja

wah wah

panasnya rumah dia

aku hampir saja pitam

pakai tudung dan baju kurung

panas bagai dalam oven

siling rumahnya sangat rendah dan beratap zink pula

menambahkan lagi panasnya

berpinar pinar mata aku

lama mereka berbual bual

aku diam saja

menyesal ikut

ingatkan dapat pergi ke taman ke apa ke

ku lihat pakcik itu

sangatlah kurang upaya

anaknya pula

kurang upaya juga

tinggal tiga beranak

anaknya yang seorang itulah yang ambil berat

cacat pula anaknya itu

tangannya mengkerekot

susah payah dia bukakan bungkusan nasi air untuk ayahnya

dan pakcik itu pula

perlahan lahan makan nasi air

oh...

sayunya aku lihat

sepertinya yang aku lihat dalam slot bersamamu tv3 pula

'panas ke dik? nanti pakcik lajukan kipas ya'

oh oh oh

jangan jangan!

tapi mulut aku bagai terkunci pula

di lajukan putaran kipas siling

makinlah aku panas

peluh sampai kabur mata

lamalah di sana

separuh masak rasanya aku

akhirnya kami pulang

aku diam saja

mak saudaraku tanya

kenapa asyik diam

apa yang boleh aku kata ya?

aku panas?

ahaha

aku senyum senyum jawab tiada apa apa

dalam perjalanan pulang

kami singgah ke salor

nak makan pula

jam hampir pukul 4 petang

masuk saja

eh?

lauk semua dah habis?

apa yang ada?

sup kaki ada..

okelah ..sup kaki pun baik juga

daging bakar pun ada

boleh boleh

'tiga sup dan daging bakar ya'

tunggu dan tunggu

'maaf cik, sup dapat satu mangkuk saja'

geramnya...

pak saudaraku dah buat mata julingnya

'apa yang ada lagi ya?'

'gulai ayam kampung ada'

uh..

aku tak mahulah ayam kampung

keras

tak apalah

satu mangkuk sup kami kongsi bertiga

bila bayar

rm 17..

RM17?!!

apa mahal sangat ni?

sup semangkuk daging bakar sepiring teh 'o' ais dua teh ais satu RM 17?

merompak ke apa ya?

aku bayar saja walau tak puas hati

bengkak hati

bukan pula aku berkira duit sebanyak itu

tapi ..

iyalah kan

makanan tak seberapa

sedap pun ada ada saja

cas pula mahal mahal

dahlah hari panas membakar

aku senyum sambil bayar

di sebalik senyum aku bengang sangat

membebel mak saudara dan pak saudaraku

memang itulah kali pertama aku masuk ke kedai itu dan itulah kali terakhir

pulang sampai jam 5 lebih

masih panas lagi

mandi mandi mandi

lama aku berendam dalam tub

sampai tubuh rasa macam bengkak baru aku keluar

eh eh?

hujan ya?

aku senyum sendiri

paling damai bila hujan

sejuklah pula

termangu aku di anjung

menghayati hujan

ah...

hari cutiku

habis begini saja

1 comment: