Saturday, February 27, 2010

bodoh tak dapat ditumpang,cerdik tak dapat diajar

(excerpt dati blog lamaku)
-------------------------------------------------------------------------------------

ah..

aku sedang sedang surf youtube bila jumpa tentang video tentang kemajuan di negeri kelantan.

dan tentunya aku amat bangga dengan negeriku.

iyalah.

walau tak sehebat kl atau johor atau mana mana metropolis yang lain

ianya tetap tanah tempat tumpah darah aku

aku tersenyum saja ..bangga melihat kemajuan yang di paparkan di video itu

menidakkan tohmahan dan kata tidak berasas media massa yang selalunya

mengatakan negeriku mundur dan tidak maju

tapi yang paling menarik minatku

bukanlah video itu sendiri

tapi komen komen yang di buat

sepertinya biasa

di youtube

video yang paling biasa pun akan modal untuk para pengomen ( atau pengomel ) berperang mulut

caci mencaci carut mencarut hina menghina

hairanlah aku

ini video tentang sebuah negeri saja ya

bagaimana pula boleh jadi modal perang komen?

ah..

biasalah

bila ada yang tulis komen yang seakan memperlekehkan negeri tercintaku

maka adalah yang akan membalas komen itu dengan sepedas mungkin

kemudian berlanjutan

berpanjangan

hingga keluar kata kata yang sangat tidak molek untuk aku tuliskan di sini

di sumpah sumpah hingga yang benda mughallazah pun di sebut sebut

aku tak membalas apa apa komen di situ

sekadar membaca saja

yang itu kata yang ini bodoh tak sekolah

yang itu kata yang ini bebal bahlul biul dan tak tahu fakta

yang sinun menyampuk bela yang ini

yang tak tahu apa apa pun menyampuk bela yang itu

habislah semua negeri di malaysia masuk dalam perang

hina itu caci ini

eh eh eh..

kenapa sampai macam ini pula?

bagi aku

tak kira apa negeri

dari johor hingga ke perlis

semua tak sempurnalah

tapi setiap satu ada kelebihannya sendiri

dan kekurangannya sendiri

mana ada pula yang sempurna kan?

aku sendiri sebagai anak jati kelantan tidak pernah mengatakan yang negeriku sempurna

ma'asum berbanding negeri lain

aku pernah ke terengganu

sangat cantik dalam bandar kuala terengganu

moden layaknya seperti kl saja

tapi pun ada kekurangannya

aku pernah ke johor

wah wah..

hebat bandarayanya

tapi pun ada kekurangannya

aku sendiri tinggal di kelantan

memang baik negerinya

tapi pun ada kekurangannya

semua ada lebih semua ada kurang

kenapa perlu bergaduh hingga sampai

hina caci kutuk?

ini bukan soal semangat kenegerian

ini tentang tahap pemikiran dan mentaliti

seorang teman aku.. yusuf namanya

orang jati kl

dia sendiri menggelarkan kl darul maksiat

tapi dia baik orangnya

alim lagi

itulah sebabnya aku tak menilai seseorang itu berdasarkan dari tempat asalnya

walaupun kelantan bergelar bandaraya islam

tak semua orang kelantan lebai atau muslimah

yang jahil yang jahat pun ada

dan di kota metropolis

kl johor pulau pinang melaka

tak semua jahat kaki disko dan kaki clubbing

apakah semua orang kl jahat?

tidak kan?

adakah semua orang johor

orang yang suka pergi kelab malam?

tidak kan?

adakah orang perak

orang yang suka menyantau orang lain?

tidak kan?

bercakap tentang hal sebegini sangatlah universal

kenapa menghukum satu satu kelompok atau satu satu individu secara umum?

kemudian timbul pula isu politik dalam komen komen ini

PAS salah BN betul

BN salah PAS betul

buat itu bodoh buat ini tak kena

yeh?

isu politik ini

sampai kiamat pun tak akan habis di debatkan

kenapa tak biarkan saja pada AHLI politik berbahas tentang hal POLITIK ini?

biarlah mereka berbahas berperang mulut dalam parlimen sampai bingit bising

sekurang kurangnya..

mereka di BAYAR gaji untuk berbuat demikian

si pengomen pengomen di muka youtube ini dapat apa pula?

kalau bukan di benci orang, di baca oleh orang lain sebagai si bodoh

tak terpelajar

cakap ikut sedap tangan menaip

bermentaliti rendah

paling tentu

dapat dosa kering sebab bila dah perbahasan jadi panas

mulalah mencarut

apa kebaikkan yang dapat?

satu pun tak ada

duit atau gaji?

takkan ada

aku tak pernah perduli teman teman aku datangnya dari negeri mana

bukan aku menilai mereka berdasarkan asal mereka

aku nilaikan teman teman atas dasar perlakuan, tutur dan budi bahasa mereka

rupa mereka pun aku tak nilaikan

tak kiralah mereka orang negeri mana

terengganu kedah johor perak pahang sabah sarawak atau apa apa

yang penting

mereka orang baik baik

tergerak juga hati untuk aku komen sama

nasihatkan sedikit

tapi kemudian terfikir kembali

orang orang yang memberi komen dalam youtube ini

bukan faham nasihat

bukan makan saman

nanti aku pula jadi bahan kutukan ejekan cacian carutan

jadinya aku diam saja

tapi kesal juga

yang berperang macam nak gila ini

anak melayu kita

konon darah pendekar

cakap berdegar degar berani

yang lain yang baca komen

tersenyum tersengih di tepi

melihat kebodohan mereka mereka ini

aduhai..

nasib orang melayukah?

bertekak bergaduh sesama sendiri?

dari setinggi tinggi pangkat hingga serendah rendah darjah?

sampai bila boleh bersatu?

tapi aku ini suara kecil saja

nanti tak pula pasal pasal aku kena bahan

'eleh..ko ni bajet bagus je. ko pun sama je hipokrit'

'ko diam diam la, takut nak gaduh pi duduk bawah ketiak mak la'

'ko toksah nak tunjuk baik la, tah tah ko lagi teruk dari aku'

ayat ayat sebegini dah biasa aku terima

tak pernah aku jawab

aku diam saja

mama pesan

jika tiada perkara baik yang ingin keluar dari mulut

diamlah saja

kerana diam tak pernah akan menyakitkan sesiapa

dan benarlah..



aku diam saja

No comments:

Post a Comment