Saturday, February 27, 2010

kisah majlis kahwin (2)

(excerpt dari blog lamaku)
-------------------------------------------------------------------------------------

dan...

pergilah aku ke majlis akad nikah

konon katanya selepas isya'

tunggu tunggu sampailah 9.30 barulah bertolak ke masjid

geram aku lama menunggu

tapi sabarkan saja hati

biasalah janji melayu

lewat hampir satu jam

tiba di masjid sudah ada pasangan yang lain yang ingin bernikah

sepupu lynn dapatlah pula giliran ke tiga

oh oh oh

lamanya satu satu majlis

iman baca khutbah nikah

baca doa

baca itu ini

kemudian akad nikah

kemudian lafaz taklik

kemudian doa lagi

kemudian pengantin kena bayar duit

taklah aku tahu duit apa

agaknya duit untuki daftar nikah mereka

sampai giliran sepupu lynn

dah hampir pukul 11 malam

bengkak hati aku

terkulat kulat menunggu

agaknya lynn perasan

tapi dia diam saja

manalah tak penat ya

duduk bersimpuh diam diam saja hampir dua jam

yang lelaki tak apalah pula

berpakat pakat mereka duduk diluar masjid sambil hisap rokok

aku yang perempuan ini

apa pula hendak buat ya?

nak berbual?

inikan dalam masjid?

dan lagi ada majlis akad nikah sedang dijalankan

nak picict picit telefon main main message?

pada siapa pula aku nak message malam malam begini?

maka tertinggallah aku terkebil kebil macam cicak berak kapur

taubat rasanya tak mahu lagi

tak mahu lagi ikut ke majlis nikah

11.30 barulah majlis selesai

ke rumah pengantin perempuan pula kami

makan makan

makan malam di hidang pukul 11.45

ini dah bukan dinner ya

ini dah supper

perut dari tadi menjerit lagu pop rock balada irama malaysia semuanya ada

makanlah aku

sedikit saja

sudah hilang selera

dah tengah malamlah

sampai ke rumah pukul 12.30

aku diam saja

lynn pun tak bercakap banyak

penat sangat

bukan penat buat kerja

tapi penat menunggu

sudahlah pengantin lelaki tergagap gagap

tiga kali lafaz baru boleh di sahkan

hairan juga aku

apa yang hendak di takutkan ya?

kenapa perlu gugup perlu darah gemuruh?

cuma akad nikah saja

apalah

bila dah pulang lebih pukul 12

mulalah mata tak mahu pejam

geram geram geramlah aku

terkulat kulat tidak tahu apa hendak buat

nak tidur mata tak mahu pejam

nak makan sudah tak lapar pula

nak tengok dvd tak ada mood

alih alih ku buka pc tengok madagascar penguins di youtube

terhibur juga

sekarang aku menulis

pukul 4.30 pagi

esok majlis persandingan pula bengkaklah mata nanti nasib baik ada ubat titis mata

pakailah esok kalau tak mahu mata bengkak

tapi esok

tentu mengantuk tak boleh cerita

silap silap ceduk sambal di fikir gulai

aduh aduh

tak mahu lagi

menyesal aku tak bersuara tadi

kalau saja aku kata aku tak mahu pergi

tentu sekarang ini aku sedang lena dibuai mimpi

sekarang padanlah muka aku

sepertinya burung hantu tak jumpa sarang

sepertinya musang pulut hilang anak

tercangak depan pc menaip blog yang entah apa apa

oh...

penatnya....

No comments:

Post a Comment