Saturday, February 27, 2010

kisah majlis kahwin (1)

(excerpt dari blog lamaku)
-------------------------------------------------------------------------------------

oh...



malam ini sepupu lynn berkahwin

bukan main sibuk rumahnya bila aku hadir petang tadi sepulangnya aku dari kerja

'riss, malam ni kau temankan aku ke masjid, majlis akad nikah buat kat sanalah' lynn mengajakku

'yeh? buat apa? tak mahulah.bukan aku yang nak kawin'

'apelah kau ni, ikut saja lah. sapa pulak cakap yang kau nak kawin? merepek je minah ni'

aku terkebil kebil

buat apa aku kemajlis akad nikah?

di masjid pula tu

buat sibuk saja.

sangat malaslah

tapi kalau tak pergi nanti panjang pula muncung lynn

entah.

tengoklah malam ini

kalau dah ramai yang ikut ke majlis itu

aku taklah mahu pergi

apa lynn nak kata, katalah

aku lebih senang duduk di rumah

tengok dvd ke atau main internet

tempat bising bising malasnya aku pergi

mak saudara lynn suruh aku dan lynn makan malam di rumahnya

oh oh

makan berhidang pula tu

bukan aku anti sosial

tapi aku taklah suka makan berjemaah

nanti kalau ada yang makan tak serupa orang

tak pasal pasal pula aku yang loya

pernah dulu aku ke majlis kahwin

ada makcik mana entah

tangan penuh nasi di capainya ayam masak merah dalam pinggan

habislah nasi yang melekat di pinggannya terjatuh dalam mangkuk lauk

loyanya aku....

terus aku tak jamah lauk yang itu

bila nampak orang lain dah tak menjamah lauk ayam itu

selambanya dia tanya

'eh? tak mahu makan ke ayam ni? kalau tak mahu biar makcik habiskan'

di capainya ayam belah empat itu masuk terus dalam pinggannya

kami yang makan bersama terkulat kulat melihat perangai makcik itu

wah wah

tak senonohnya

sudahlah cara dia makan membuat aku hilang selera

di jelirnya lidah masa menyuap nasi

nasi yang tak habis di kunyah penuh atas lidah

oh oh oh

mati selera aku

tak sopannya

macamlah dia makan keseorangan

kalau dia makan keseorangan tak apalah juga

makanlah sambil baring ke sambil berguling ke sambil lari setempat ke

tak ada siapa perduli

tapi ini majlis lah

inilah yang orang kata

tak boleh bawa masuk majlis

iya iya

ini bukan mengumpat ya

aku tak pula sebutkan nama makcik itu

cuma sekadar renungan

tentu ada antara para teman teman yang pernah jumpa orang yang sebegini

malam ini makan di rumah makcik lynn

aku sangatlah serba salah

nak di tolak apa pula alasanku

terima saja

harap tiada nanti yang buat perangai tak senonoh

No comments:

Post a Comment