Saturday, February 27, 2010

sepetang di pantai

(excerpt dari blog lamaku)
-------------------------------------------------------------------------------------

oh..

aku bercuti dua hari ya

sultan kami puja umurnya

jadi dapatlah cuti dua hari

yang geramnya

cuti jatuh hari isnin dan selasa

kalaulah jatuh hari ahad dan isnin kan lebih baik

panjang dapat cuti nanti

ahaha.

hari isnin abang long ajak famili pergi ke pantai bachok

buat barbeque

oh oh oh

aku paling malas pergi ke pantai

tak sukalah

kering dan panas

tapi semua famili pergi

takkan pula aku terkulat kulat keseorangan di rumah?

pergi saja

sampai di sana lebih kurang pukul 10 pagi

ah..

dah panas lah

lemaunya

abang chik cakap :

'kitaorang angkat barang barang, kak long dan geng pompuan lain tukang bakar ek? haaa'

oh?

lemau.

hitam aku nanti

tapi mama pula suruh aku dan lynn dan sepupu sepupuku yang lain jadi tukang bakar

sedang yang lelaki pergi mandi manda main bola atas pantai

eeeeeee

geram aku

aku nak juga duduk duduk bawah pokok ambil angin

tengok tengok orang

alih alih jadi tukang barbeque

kalau aku tahu

tak mahu aku datang

asyik kena buli

jadi kami pun mulalah operasi bakar membakar

ayam udang sotong ketam semua ada

hampir satu jam baru habis

penatnya

panas lagi

yang geng lelaki datang tersengih sengih

aku buat muka poyo

diaorang gelakkan aku pula

geram geram

lepas makan makan

kena mengemas pula

aku cuma makan chicken gaijour

nugget ayam tak best lah

ayam bakar ikan bakar semua yang berbeque aku tak sentuh

berminyak sangat

tak mahu aku

ah...

makin panaslah

rupanya dah makin tengahari

bengang rasa kepala dek panas membara

tapi aku lihat abang abang dan sepupu sepupuku yang lelaki macam tak kisah panas

siap boleh mandi boleh main boleh atas pantai

'oi, puteri lilin, tak mahu mandi ke?'

terdengar sepupuku zudin menjerit.

kemudian mereka pakat pakat gelak.

aku tarik muka poyo lagi.

makinlah mereka gelak.

biar dia.

aku nak ambil angin saja.

kalau main panas nanti demam.

kulit hitam terbakar siapa nak jawab?

tak mahulah.

lama aku di bawah pokok

pasang sony mp3 kemudian tengok orang di pantai

damai juga

walau panas sampai terasa kering bibir

petang baru kami bertolak pulang

dan kini sampai masa geng perempuan yang gelakkan geng lelaki

aku dan sepupu sepupuku pakat pakat gelakkan abang abang dan sepupu sepupu lelakiku

hitam legam macam arang jadinya

itulah

main panas lagi

abang chik kena heat stroke rasanya

merah habis muka dan badan

padan muka dia

haha

katanya mukanya macam merekah rasanya

aku dan lynn gelak sampai sakit perut

marah dia

aku gelak lagi

penatnya sampai ke rumah

panas seharian

sampai pening aku

telan activefast dua biji

tidur

penatnya

No comments:

Post a Comment