Saturday, February 27, 2010

kisah dibelanja makan yang ada makna

(excerpt dari blog lamaku)
-------------------------------------------------------------------------------------------------

oh?

'ris, jom kluar makan. aku belanja'

yeh?

kenapa?

tiba tiba saja.

seorang teman seofisku yang selama ini paling liat nak belanja orang makan ajak nak belanja aku pula?

'oh? boleh saja..kat mana?'

'ikut je lah'

jadinya aku ikutlah dia

wah wah

rupanya...

nak menunjuk kereta baru dia beli rupanya

alahai

kalau cakap dia beli kereta baru terus kan senang saja ya?

hairanlah aku

macam ini pun ada jenis orangnya

perodua viva 1000cc

aku buat bodoh bodoh alang

pura pura kagum

'wah..kereta baru ya..mahal ni. berapa ribu?'

'adalah sikit. 40k lebih'

'ooooo' aku buat muka melopong macamlah kagum

layankan saja

asal senang hati dia

oh?

viva pun 40k kah?

mahalnya.

itulah kereta malaysia

bukan memperlekeh

tapi hakikatnya

dipasang dibuat secara tempatan

masih tak dapat nak jual murah murah?

panas sungguh cuaca

berdesing telinga masuk dalam kereta

kenapalah dia parking tengah panas

oh iya..

nak suruh orang nampak kereta dia

pasang aircon paling kuat no 4

aduhai

tak sejuk mana pun

bila kereta di pandu saja barulah aircon terasa

tapi bila berhenti di traffic lights

panas balik

eh eh?

inikan kereta baru?

takkan dah meragam airconnya?

rupanya memang begitu kereta viva

aircon sejuk bila di pandu landa angin

kalau berhenti aircon bukan tak sejuk

cuma kurang sejuk

apalah

dia makan nasi goreng aku makan roti bakar

aku suka roti

kurang suka nasi

kalau makan nasi nanti jadi kenyang sangat

malas kerja nanti

asyik ingat nak tidur pula

sesudah makan sesudah sampai ke ofis kembali

terima kasih aku ucapkan tersengih sengih dia

banggalah dapat beli kereta baru

biarlah dia

sekurang kurangnya dia ada sesuatu untuk di bangga

aku pun senyum senyum saja

petang langit gelap seantero alam

gelap sangat

wah wah

jaranglah gelap sebegini

dalam pukul 5.30

ribut tiba

membadai menggila

oh oh oh

aku tersenyum senyum dalam kereta

nasib baiklah aku tinted kereta aku gelap gelap

kalau tidak orang nampak tentu di fikir aku gila

walau ribut

hujan tetap hujan

dan aku senang hujan

perlahan amat ku pandu

atas highway ku susuri jalan di tepi saja

macam kereta rosak pula

ahaha

aku menikmati hujan

deraian titis kasar menghentam cermin keretaku

oh

titisan airnya kelihatan berpusing tak tentu arah dek angin yang kuat menderu

cuma dapat aku bayangkan saja betapa dingin kalau diluar sana

ingin saja rasanya aku hentikan kereta kemudian buat gila pergi main hujan

macam filem hindustan

ahahaha

kalau dulu masa kecil kecil tentu aku buat

sekarang tak boleh

adab sopan susila harus di jaga

lagipun apa orang akan fikir jika nampak aku hentikan kereta di tepi jalan kemudian berlari berpusing dalam hujan macam aishwarya rai?

tentu aku kena tangkap di sumbat hospital gila

tak mahulah

lamalah hujan

sampai ke malam

senangnya hati

pulang ke rumah aku tersenyum senyum

lynn mencebik

'sukalah tu kalau hujan. minah mentel'

ah...!

tak kisah apa lynn nak kata

aku senang hati

hujan dan dinginnya

menutup deria aku dari segala sesuatu yang menyusahkan hati

aku senang sangat

di mana ya negara yang hujan 365 hari setahun?

kalau boleh aku ingin ke sana.

haha

No comments:

Post a Comment