Saturday, February 27, 2010

suara yang tak pernah didengari

(excerpt dari blog lamaku)_
-------------------------------------------------------------------------------------

ermm..

petang semalam aku sepertinya biasa

berehat rehat di anjung rumah

damainya saja

angin petang sepoi sepoi

cuaca redup tanda tentu tak hujan

kepingin sangat aku

kalaulah hujan tentu aku senang hati

tiba tiba terlihat seorang budak berpakaian sekolah

sedang berjalan di depan rumahku

oh?

muzammir rupanya

panggilnya saja amir

berpeluh peluh dia

'eh? hari sabtu pun sekolah ke?'

dia tersengih

'bukan setakat hari sabtu kak ris, hari jumaat pun saya sekolah'

wah wah

kasihannya

walau cuaca tidak membahang

tapi cukup untuk membuat mereka yang berjalan terasa panas bahang dari tar

kasihan aku melihat

'mana basikal? kenapa jalan kaki?'

'basikal pancit kak' pendek dia jawab

terdiam aku

tak mahu tanya lagi

tahu sangat dia orang susah

ayahnya cuma kerja ambil upah tolak tong ikan di pasar

ibunya pula cuma makcik cleaner di tadika mana entah aku pun lupa

'amir, mari sini sekejap'

'saya nak baliklah kak ris, panas ni'

'marilah kejap. tunggu ya'

aku masuk dalam rumah

sentiasa ada air oren twister dalam peti sejuk aku

entah

aku suka air jenama ini

sedap juga

ku ambil sebotol

'nah, minum'

dia tersengih

'wah, kak ris belanja ek. kalau saja tahu tentu hari hari saya jalan kaki balik ikut depan rumah kak ris'

alahai

loyar buruk pula budak ini

jentik telinga baru tahu

cepat dia teguk air oren

sekejap saja dah separuh botol habis

kasihan aku lihat

berpeluh peluh

'betullah leman cakap kak ris baik. patutlah dia kata kalau nak cari bini dia nak perempuan macam kak ris'

'yeh? apa? leman cakap macam tu?'

'tak tau tak tau tak tau. saya balik dulu. terima kasih kak ris. babai'

cepat cepat dia beredar

wah wah wah

sedapnya mulut

kecil kecil lagi dah pandai

aku tersenyum melihatnya

mengheret begnya di atas jalan tar

kasihannya

..............................



apa yang tak kena ya?

murid sekarang belajar lebih dari orang kerja ofis

iyalahkan

masuk belajar pukul 7 lagi

habis belajar pukul 3-4 petang

sedang kita yang bekerja di ofis

cuma 8 jam

mereka yang masih bersekolah rendah

belajar sampai hampir sama masa orang dewasa habiskan di ofis

sekurang kurangnya

yang bekerja cuti dua hari seminggu

yang belajar ini?

hari cuti pun ke sekolah

belum lagi yang masuk kelas malam

sampailah pukul 10 malam baru selesai kelas

yeh?

bila pula masa mereka rehat ya?

masa bermain?

cukupkah dengan masa pendidikan jasmani yang cuma setengah jam di pagi hari?

dan hampir seharian pula masa dihabiskan dengan..

belajar belajar belajar

sedang orang dewasa

orang yang berpangkat

berperang tentang perlu atau tidak PPSMI

( pelajaran matematik dan sains dalam bahasa inggeris )

siapa yang perduli tentang masalah yang lebih besar ini?

eh eh?

bising tentang efektif atau tidak PPSMI?

apa tak nampak?

tak lihat?

tak jelas?

tak kelihatan?

yang anak anak ini keletihan amat?

belajar macam nak gila

tapi siapa perduli kisah mereka?

aku dulu belajar

tak ada pun sampai malam

tak ada pun kelas tambahan tiap hari sampai petang

kalau dulu cuti

maka cutilah

anak anak sekarang

nama saja cuti

tapi tetap ke sekolah

apakah pembelajaran yang mereka pelajari di waktu sekolah tidak memadai?

maka terpaksa pula diadakan kelas tambahan?

dulu aku belajar taklah terus sebegini

pandai juga aku

iyalah

taklah dapat berpuluh A

tapi dapat juga masuk universiti

dan dapat juga kerja yang menjamin hidup

kasihanlah mereka ini

all work and no play makes jack a dull boy

peribahasa inggeris ini

patutnya ada makna yang perlu di fahami semua

sayanglah kalau tak faham

kasihan anak anak sekolah sekarang............

No comments:

Post a Comment