Sunday, December 13, 2009

yang tersirat dari tersurat

uh...

geramnya

kenapa ramai sangat orang beli kereta?

tak tahu kah kereta itu mahal?

paling koman kena bayar pada bank 5 tahun

takkan tak tahu?

hairan hairanlah aku

duit kita makin murah ya

tapi orang beli kereta puluh ratus ribu makin ramai pula

mana dapat duit ini ya?

kereta yang menjalar di atas jalan bukan kereta murahan

honda toyota mercedes bmw yang hebat hebat

alih alih jalan jem

dan aku yang geram

yang mana pandai dan ada motor tu

tolonglah naik motor

haha

siapa pula aku nak minta itu ini

aku pun naik kereta apa?

tapi takkan pakai kebaya pun aku naik motor ah?

tak sopan langsung

semasa nak naik motor pun jadi kekok semacam sajalah kalau pakai kebaya

eeee

tak sanggup aku angkat kain sampai paha sebab nak naik motor

ah...

cerita sebenarnya

tadi aku ke banklah

bosan betul ke bank

sikit sikit minta sain sikit sikit minta sain

tak kisahlah

sepulangnya aku

di tangga bank

terdengar suara salam di beri padaku

oh?

siapa?

aku tak kenallah

budak lagi

minta derma rupanya

menjual cd al quran

menjual kalendar

takwim itu ini

yeh?

ku tanya

'adik ni tinggal kat mana?'

'saya tinggal kat kedah kak'

'oh? jauhnya.buat apa kat sini? tak sekolah ke?'

'sekolah kak, tapi sekarang saya jual benda benda ni sebab nak dapat duit kak'

'duit? siapa yang suruh ni? cikgu ke? atau mak dan ayah? mereka tahu ke apa yang adik buat ni?'

diam pula budak itu.

agaknya ibu bapanya tak tahu apa yang dibuatnya.

mungkin mereka ingat anak mereka ini sedang bersekolah.

jadi kalau ibu bapa tidak tahu...

apakah gurunya yang menyuruhnya menjual di tangga di tepi jalan?

kenapa pula?

budak ini sepatutnya ada di sekolah waktu ini

belajar

bukan menebalkan muka memberi salam pada orang yang tidak di kenali dan menjual barang barang

kenapa pula di suruh budak budak?

kalau betul derma untuk sekolah

kenapa tidak guru gurunya saja yang menjual?

inikan salah guna child labour?

bukan sekali ini aku tersempak keadaan sebegini

kalau makan di restoran

akan ada saja budak menjual kaset atau apa apa datang ke meja

di tanya mana ayah mana ibu mana cikgu

mereka diam saja

kasihanlah

sampai malam pun ada

mereka sepatutnya tidur

bukan kehulu kehilir menjaja

petang mereka patut bermain bersama teman

bukan berhujan berpanas menjual

bingung aku

memikirkan jenis apa pula guru..atau ibu..atau bapa..atau penjaga yang tergamak

merampas kesenangan waktu kecil kanak kanak ini

semata mata untuk keuntungan sendiri

tak ingatkah dosa?

tak kasihankah pada anak anak ini?

kita yang dewasa inipun tahu penat dan lelah bekerja

kenapa di beban pada anak anak yang masih terlalu mentah untuk mengenal erti hidup?

aku tak faham hati manusia

kalau gelap

terlalu gelap

ku beli serba satu dari budak tadi itu

cd hiasan kereta bertulis ayat suci

kalendar

buku agama entah apa tajuknya

dan ku beri sepuluh ringgit

'duit sepuluh ringgit ni akak beri pada adik ya.jangan beri pada yang suruh adik menjaja ni.adik buat beli makanan ya.'

senyum panjang budak itu.

'terima kasih kak. saya pun memang dah lapar ni.dari tadi saya tunggu cikgu saya datang ambil masih tak sampai sampai dia'

oh?

cikgunya ya yang suruh?

apalah punya cikgu

tak aku tunggu untuk melihat apa rupa cikgunya itu

gelap hati sungguh menyuruh kanak kanak sekecil itu menjaja ke hulu kehilir tak kira panas atau hujan

makan minum pun tak di ambil berat

aku tak perduli apa alasan kalau ada sekalipun

tak mungkin ada alasan yang masuk akal untuk menjelaskan kenapa perlu budak ini menjaja

apa lagi kalau dia menjaja bukan untuk diri sendiri

untuk sekolah?

oh oh oh

duinia semakin lama semakin membuat aku keliru

sudah kurangkah yang baik dan pandai berfikir?

tinggal yang rakus dan bodoh sajakah?

No comments:

Post a Comment