Sunday, December 13, 2009

realiti yang hilang

ah...

kisah ini

dah lama ya ingin aku kongsi bersama teman teman

apa yang perlu di buat apa perlu di fikirkan

kisah rumah tangga teman temanku

yang sudi mengorbankan masa remaja yang panjang

terus ke alam dewasa yang kononnya menjanjikan seribu kemanisan

mereka mereka ini

kahwin muda ya

selepas saja spm

terus kahwin

tidak menunggu pun apa keputusan peperiksaan

tak aku nilaikan apa yang mereka buat itu sebagai tidak baik

tapi tak juga aku rasa ianya berbaloi

..................................................

kisah 1 - azah ( apa perlu aku tulis yang aku ini tidak menggunakan namanya yang sebenar? tahu tahu sajalah ya )

berkahwin selepas saja spm

kini sudah mempunyai dua orang anak

masalah :-

suami tidak bekerja tetap

seludup beras seludup pendatang asing

sudah lali keluar masuk penjara

ingin minta fasakh tapi di ugut akan di simbah asid oleh suami

jika minta fasakh

tinggal sendirian di rumah bersama anak anak kerana

suami selalu out station ( keluar hantar beras, tarik kereta, hantar PATI ke keluar negeri )

kini dia menjeruk rasa

katanya walau sekali hasil kerja suaminya memang lumayan

tak pula padan dengan kesunyian hatinya

......................................

kisah 2 - ani

kini mempunyai seorang anak

suami bekerja di kedai makan

tapi di berhentikan kerja kerana selalu ponteng

suami menjual barangan curi yang di beli dari penagih

keluar pagi pulang pun pagi ( keesokkan harinya lah, bukan hari sama ya )

suami makan pil kuda

anak tak pernah di perduli

suami kalau tak tidur, keluar, kalau tak keluar, tidur

sekarang sudah tinggal berasingan

ani sudah pulang ke rumah ibunya

tak berpisah lagi ( cerai )

tapi ani berkata, sudah sebu hati ingin bersama

................................

kisah 3 - zura

dia cantik suaminya tampan

tapi suami cemburu tak serupa orang

bila zura kerja

tak boleh rehat bersama lelaki lain

naik supermarket tak boleh kalau tak ada suami

takut takut di kacau oleh orang lain

aku yang dengar ceritanya pun jadi lemas ya

tapi akhirnya pecah pula rahsia

suaminya main gila dengan perempuan lain

patutlah kongkong sangat isteri

takut tersempak di tengah jalan

kini sudah bercerai

anak zura yang jaga

kasihan pula si anak kecil

jadi mangsa keadaan sekarang ini

.............................

bukan aku menilai bagaimana kehidupan mereka

tak aku kata berkahwin muda itu tak baik

tapi ...

kalau bersama masih mentah befikir

kan begini pula jadinya?

yang lelaki tak tahu apa makna tanggungjawab

sudah kahwin baru nampak perempuan lain lebih lawa lebih cantik lebih baik dari isteri

nak kahwin dua tak mampu sebab tak berduit

akhirnya main gila sahaja dengan perempuan lain

isteri di rumah ternganga nganga tidak tahu apa apa

institusi perkawinan bagi aku sangat mulia

kenapa di perkotak katik seakan tiada harga?

sekian lama bersama

tidur makan minum bersama

begitu mudah berpaling kasih?

mungkin tidak silap suami sahaja

mungkin isteri pun ada silap

membuat aku terfikir fikir

bagaimana pula aku nanti

aku tidak secantik model atau artis

tak sebaik ibu ibu mithali

tak sempurna segala gala

apa boleh menjadi suri yang di idam?

.............................

dengar dengar cerita rumahtangga teman teman

aku sendiri jadi kelu

bagaimana ingin di baiki

apa perlu di buat untuk kembali seperti dulu?

uh?

itu bukan masalah aku ya

kenapa perlu pening?

tapi...

kalau suatu hari nanti

terjadi pada aku

apa pula?

ah...

walau gerun di ingatkan

walau seakan tak mahu

aku ini tahu

tiada kesempurnaan di dunia ini

cuma kita

sebaik mungkin membaiki dan jika sudah habis daya

terima saja seadanya

........................

lelaki sejati?

lelaki sempurna?

memadai padaku

lelaki yang baik dan memahami saja

No comments:

Post a Comment