Sunday, December 13, 2009

kisah waktu makan petang

ah...

petang kelmarin sepulangnya aku dari kerja

berehat rehatlah aku di anjung dengan lynn

dan sepertinya kebiasaanku

nescafe satu mug dan pisang goreng

melihat lihat orang yang lalu lalang di jalan ( iya iya rumahku di tepi jalan saja )

dalam lebih kurang pukul 6.30 petang datanglah dengan tiba tiba sekumpulan budak budak rempit

sangat bising dengan motor mereka memulas mulas picu minyak sampai berdengung dengung telingaku

geramnya

''budak budak mana pula ini?

mana mak bapaknya?

macamnya kambing terlepas kandang

apa kejadahnya ni? '' ( wan kamaruddin-edisi siasat )

kemudian mereka berlumba

macamlah ada langsuir bertenggek di belakang motor

laju semacam saja mereka pulas minyak motor

terfikir pula aku

tak terlintaskah di kepala otak mereka yang benak itu

betapa perit dah penat dan susahnya

ibu dan ayah cari duit pagi petang siang dan malam

untuk belikan dan bayarkan motor itu untuk mereka

tapi senang senang pula mereka naik macam toyol jumpa kacang hijau?

iya iya

tidaklah aku menilai

tapi

umur umur kebanyakkan mereka aku lihat

sekadar belasan tahun sahaja

tentu saja belum bekerja

dan tentu pula motor motor di ibu dan ayah yang belikan

perit ayah membayar

belum habis lagi

motor sudah hampir nak jahanam

di modified sana sini

tayar macamlah tayar basikal kecilnya

stickers penuh motor macamlah motor sarkis saja lagaknya

naik pula macam monyet dapat bunga

terkinja kinja terlompat lompat atas motor

belum lagi yang terbaring terlungkup atas kusyen walhal kusyen itu untuk duduk sahaja

tiba tiba

salah seorang dari mat mat rempit junior itu

buat wheelie dengan motornya

wah wah wah

sudahlah naik membonceng

di wheelienya pula motor tu

yang pemboncengnya pula

sampai berapi api helmet konon konon nak balance temannya yang sedang wheelie

kemudian..kun fayakun...jadilah..maka jadilah..

motornya terlepas dari pegangannya

jatuhlah dua orang itu gedebab sepertinya nangka busuk dan tergolek golek pula sepertinya kelapa kontang

terguling guling atas jalan tar

habislah

matilah

lynn terjerit melihat kemalangan itu

aku pula terkesima tak sempat nak jerit apa apa

tengok tengok saja motornya pula macam ada hantu saja yang naik

tak terus jatuh tapi masih wheelie sampailah terbabas masuk ke atas padang

dari atas jalan tar ke atas padang itu, dalam jugalah tebingnya

dan rempit dua orang itu

ku fikir fikir kalau tak mati, tentulah parah

yeh?

silap pula dugaan aku

habis saja terguling guling macam pelakon stunt tak di bayar gaji

terus kedua duanya bangun

eh eh eh?

seakan tak percaya pula aku

tapi teruk juga keadaan keduanya

habislah baju koyak robak

dahi luka siku luka seluar koyak lutut luka

uh

teruk juga

dengan tertempang tempang keduanya cepat cepat lari ke arah teman teman mereka yang sedang lepak di tepi jalan

maka datanglah mereka berbondong bondong ke tempat motor yang terbabas itu

wah wah

dalamlah jatuhnya

si tuan empunya motor itu turunlah ke dalam padang untuk ambil motornya

oh

habis dia basah kuyup kerana padang itu basah

dan pula motornya entah macam mana pula terbelit terkusut antara ranting dan akar pokok senduduk di tepi jalan

sangat susah nampaknya mereka nak naikkan motor itu

terkial kial macam kucing tercekik tulang pula aku lihat

dan kelihatan semangat setiakawan mat mat rempit ini

sangat menyentuh hati kerana hebatnya semangat setiakawan mereka

yang datang beramai ramai dan berbondong bondong tadi semuanya menolong

tak seorang pun yang tidak menolong

tolong tengok....

uh..

si empunya motor terkial kial ingin angkat motornya

teman temannya yang lain terjerit jerit ajar nak naikkan macam mana

yang itu suruh tarik kiri yang ini suruh tarik kanan

yang itu suruh pulas atas yang ini suruh pulas bawah

tapi tak pula turun bersama tolong angkatkan motor itu

ai ai ai

yang lain semata mata tolong tengokkan saja

kesal juga aku lihat

setakat itu saja semangat setiakawannya?

rempit bersama

rewang bersama

merendek bersama

bila kemalangan

kau engkau aku aku

biarlah

lama juga nak di naikkan motor itu

bila dapat di naikkan ke atas jalan

tak hidup pula motornya

dan kembalilah dia terkial kial cuba untuk hidupkan motornya

tiba tiba

terdengar bunyi yang tahu sangat apa bendanya

'woooop woooop'

wah wah wah

sebuah kereta peronda datanglah

ribut ribut si mat mat rempit ini lari

macam bangla indon di kejar imigresen

sampai di tinggalkan teman mereka yang sedang berhempas pulas nak hidupkan motor yang kemalangan tadi

tak pula si peronda itu kejar atau apa

perlahan saja jalannya

aku pula tergelak gelak dengan lynn melihat si empunya motor panik dan cuba hidupkan motornya yang mati itu

macam nak gila di tendang tendangnya kick start motornya

entah apa rezekinya

hampir saja peronda itu padanya

motornya hidup

berdesup dia memecut motornya berkabus kabus asap ekzosnya

lagaknya macam di kejar anjing gila

sangat laju

makinlah aku dan lynn tambah gelak

hai hai hai

tak sangka pula

di petang petang begini boleh tengok drama dan lawak jenaka

sampai pagi ini pun aku masih senyum sendiri teringat kisah semalam

No comments:

Post a Comment