Sunday, December 13, 2009

cinta burung kertas

ah...

kisah ini membuat aku mengalir air mata..

sedih tapi ada pengajaran..

lelaki ini amat mencintai kekasihnya. sangat romantik hingga sanggup melipat 1000 burung kertas hanya untuk kekasihnya.

lelaki ini hanya pekerja kecil tanpa kelihatan apa apa masa depan yang cerah untuknya.namun begitu mereka bahagia hinggalah suatu hari, kekasihnya memberitahunya, akan meninggalkan lelaki ini untuk ke kota dan tak mungkin kembali lagi.kata kekasihnya, dia tidak nampak masa depan untuk bersama lelaki itu lagi dan biarlah hubungan mereka berakhir di situ saja.

walau patah hati walau kecewa, lelaki itu merelakan saja.bangun dia dari kekecewaannya, dia bekerja siang dan malam untuk membuktikan dirinya.

akhirnya, berkat usaha gigihnya, dia berjaya membuka perniagaan sendiri dan hidup senang pula.

hinggalah di suatu hari yang hujan, dia ternampak sepasang pasangan tua berpayung didalam hujan. basah kuyup walau ada payung kerana payung itu kecil saja.sebentar saja cam lah dia yang itu adalah orang tua kekasihnya dulu.

dengan rasa ingin membuktikan dirinya. dia memandu perlahan di sebelah pasangan tua yang berjalan kaki itu, ingin memperlihatkan kereta besarnya, yang dia bukan seperti yang dulu lagi, yang kini dia telah berjaya dan menikmati kesenangan hidup.

apa yang di lihatnya kemudian membuatnya keliru, pasangan itu berjalan terus masuk ke kawasan perkuburan.

dia keluar dari keretanya dan mengikuti pasangan orang tua bekas kekasihnya itu masuk ke perkarangan kubur.

dan dia lihat mereka berdua sedang bertangisan di depan sebuah kubur. dan di kubur itu, ada burung kertas yang dia buatkan untuk kekasihnya dulu.

dia mendekati orang tua bekas kekasihnya.apa semua ini?

ibu bekas kekasihnya pun menjelaskan segalanya.

kekasihnya dulu tak pernah pergi ke kota seperti kata katanya.kekasihnya dulu mengidap kanser.walau dia percaya lelaki itu akan berjaya dalam hidupnya, tak mahu pula dia jadi penghalang.lalu dia pilih untuk meninggalkan lelaki itu.

hanya kerana seseorang itu tidak menyintai kamu seperti yang kamu mahukan, tidak pula bermaksud dia tidak menyintai kamu dengan sepenuh hatinya.

kekasihnya mahu ibubapanya meletakkan burung kertas di atas kuburnya, kerana andai takdir menemukannya dengan lelaki itu kembali, lelaki itu boleh mengambil burung kertas itu kembali. sekalipun di atas kuburnya.

sekali menyintai, selamanya menyintai.walau di fikiran boleh lupa tapi di hati akan kekal selamanya.

merataplah lelaki itu.cara paling pedih untuk merindui seseorang adalah berada di sebelahnya dengan tahu yang kamu tak mungkin lagi melihatnya, menyentuhnya dan bersamanya selama lamanya........

No comments:

Post a Comment